Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Wednesday, March 31, 2010

    1Malaysia yang kontroversi dan sistem kasta


    Konsep 1Malaysia yang diperkenalkan DS Najib merupakan satu konsep yang diperkenalkan dengan tujuan menggagaskan kembali perpaduan penduduk Malaysia pada masa kini. Lebih kurang begitulah kefahaman saya selaku penduduk di negara yang mengamalkan konsep integrasi ini. Namun ia tidak mudah seperti yang disangka, kerana pertikaian terhadap gagasan ini terus berlaku. Ada yang mengatakannya hanya sebagai slogan sedangkan inti langsung tidak ada, bahkan yang paling kontroversi apabila DS Anwar mengaitkan konsep ini dengan 1Israel melalui khidmat nasihat syarikat bernama APCO. Persoalan ini boleh dikaitkan dengan pelbagai perspektif cuma apa yang ingin dibawa hanyalah difokuskan kepada persoalan sosial. Jika dilihat dalam peradaban kuno, strata sosial memainkan aspek penting kepada perkembangannya. Identiti sesuatu peradaban secara asasnya dikenali melalui bangsa yang membangunkannya. Namun apabila Islam membina peradaban ia membawa konsep tersendiri apabila agama iaitu Islam itu sendiri menjadi tunjang kepada peradaban tersebut. Lantas sifat kebangsaan dan kepuakan yang mewarnai penduduk dari padang pasir di tanah arab hingga utara India diatasi dengan agama Islam itu sendiri. Apabila idea kepuakan ini mendominasi pemikiran, maka peradaban Islam mengalami perpecahan. Ini yang berlaku di akhir pemerintahan khilafah Uthmaniyyah apabila idea nasionalisme yang diperkenalkan awal abad ke-18 dan menjadi kenyataan di abad ke-19 menguasai sebahagian besar pemimpin menyebabkan khilafah yang sudah sedia lemah dengan faktor yang lain bertambah tenat dan akhirnya musnah. Golongan Turki Muda yang menguasai Istana Uthmaniyyah mendendangkan Turki untuk orang Turki, pihak pemberontak di Mekah melaungkan keperluan golongan Arab khususnya suku Quraisy sebagai pemimpin manakala beberapa wilayah yang lain mendesak kemerdekaan untuk menjadi negara-bangsa yang terpisah dari Khilafah. Akhirnya khilafah lebur, Turki menjadi sebuah republik, lahirnya negara-negara Arab yang berpecah manakala Syarif Husin yang bersepakat dengan British ditipu oleh penjajah tersebut dan memberikan Arab Saudi kepada keluarga Saud.

    Di Malaysia dasar afirmatif menjadi tunjang kepada pelbagai sistem di Malaysia, dari sistem ekonomi sehinggalah kepada sistem pendidikan. Asas penubuhannya dilihat baik namun penyalahgunaan kepada dasar ini menyebabkan berlakunya keburukan yang tiada taranya. Pembahagian kek ekonomi yang sepatutnya dinikmati oleh majoriti bumiputera hanya dirasai oleh sebilangan pihak, mewujudkan jurang kaya-miskin yang semakin melebar. Proses yang terjadi ini mengingatkan saya tentang sistem kasta di India ketika membaca buku The Ethics of Buddhism karya Shundo Tachibana. Menurut beliau sistem kasta yang terjadi di India pada awalnya diamalkan oleh bangsa Arya yang dianggotai oleh puak-puak kecil yang pelbagai. Setiap puak ini mempunyai pemimpinnya masing-masing. Di awal perkembangannya, setiap orang dinilai sama, sama ada mereka ialah pendeta agama, pahlawan dan orang biasa. Mereka tidak dibeza-bezakan berdasarkan kelahiran dan pekerjaan. Namun masa berlalu melahirkan sistem masyarakat yang lebih rumit. Ini berlaku apabila pekerjaan memerlukan kepakaran yang tertentu dan khusus seterusnya menjadikan hanya keluarga tertentu terlibat dalam satu-satu profesion. Di samping itu, perayaan keagamaan menjadi semakin kompleks menyebabkan hanya yang dididik dan diajar secara khusus sahaja yang mampu mendalami seterusnya memimpin sesuatu perayaan atau ritual. Ini seterusnya menjadikan kelebihan sebagai pengantara antara tuhan-tuhan dan manusia tersebut diteruskan secara turun-temurun kepada waris dari keluarga mereka sendiri. Dari perkembangan ini, lahirnya kasta Brahman yang berperanan dalam keagamaan. Dalam masa yang sama perkembangan masyarakat membuatkan puak yang pelbagai ini cuba untuk menyerap dan memasukkan puak yang lain ke dalam puak mereka. Puak yang berjaya dalam usaha penyerapan ini menjadi Samraj atau penguasa sejagat yang berkuasa melindungi sempadan dan penduduk-penduduk mereka. Usaha perlindungan ini memerlukan tentera-tentera yang terlatih yang akhirnya melahirkan pula kasta Vaisya. Tiga kasta dari bangsa Arya ini dibezakan berdasarkan peringkat dan profesion. Mereka dinamakan dvija (kelahiran kedua) dan gelaran ini didapati selepas melalui upacara tertentu. Bangsa lain yang dijajah dan dikuasai oleh bangsa Arya pula diletakkan dalam kasta paling rendah iaitu Sudra. Mereka diberi nama yang khusus iaitu sekali lahir kerana tidak akan dapat bermula seperti kasta yang lain. Kerana itu juga mereka dikutuk secara sosial dan agama serta kedudukan tersebut pula adalah abadi sifatnya.

    Sistem kasta di era moden kini tidak dicirikan melalui perkauman tetapi dibezakan dengan penyisihan dalam dasar politik dan ekonomi. Ia terevolusi dari konsep yang sama namun kehadirannya tidak dirasai oleh masyarakat yang menghadapinya. 1Malaysia seharusnya bukan lagi dilihat sebagai slogan tapi perlu diperkenalkan dengan tindakan. Ia dimulai antaranya dengan kebebasan demokrasi dan ketelusan pentadbiran. Sekiranya dua aspek ini masih dinafikan maka 1Malaysia hanyalah slogan politik untuk dapatkan undi.

    14 comments:

    柏辰 said...

    先將一個人的生活過好,才有能力過好兩個人的生活........................................

    Nik Muhammad Amin said...

    喜欢这个词妮

    宗弘 said...

    It's great!!..........................................

    香君 said...

    行萬里路勝讀萬卷書 ^^ 羨慕你哦!..................................................

    LoydByrnes214 said...

    您的部落格文章真棒!!有空我一定會常來逛!! .........................................

    士弘YajairaC_Tai0731 said...

    非常感謝~3Q~....................................................

    冠宇 said...

    It's great!!.............................................

    韋于倫成 said...

    笑話精華~輕鬆一下~
    孫悟空為什麼能大鬧天宮,而打不過諸多妖精?
    哭笑不得的十二件事
    浪漫一點行不行
    校園尷尬事件大全(爆笑)
    校園寢室騷擾電話

    0612ConsuelaC_Hovey said...

    5278av影片 洪爺自拍密錄館影音視訊聊天室 a片下載 彩虹視訊交友網 後宮電影線上a片免費看 xvediox 歐美av無碼影片下載 男人幫論壇 av 短片免費看 紅櫻桃愛情小說 援交友留言桃園無碼a片 網愛交友網elove kk777視訊俱樂部 影音視訊聊天室 完美女人視訊聊天室 383成人34c檳榔西施自拍照片 wii無雙遊戲網,電玩快打小遊戲 sex520免費電影 show-live視訊85cc 視訊聊天 18成人貼圖區 新竹援交自拍 qq 美女貼圖片區 ol 線上免費影片 辣妹有約台北援交 視訊交友高雄網 視訊聊天花漾 mmbox視訊網 無碼dvd,夜未眠成人影城 聊天室ilover99 jpkiss 線上成人影片 aio 網路交友愛情館 台灣18成人網 豆豆出租情人視訊 黑澀會美眉的即時通 xx369色女人專用 aaio辣妹視訊 交友聊天室meet520 微風成人vi467 視訊情人辣妹080 18免費成人影城 080視訊聊天室swam 禁忌書屋成人小說網 人妻的秘密結局 百分百成人圖片區 台南視訊 人妻AV影片 av影片,比基尼美女的奶 電話網愛視訊交友 18禁遊戲

    安恬 said...

    383成人網路美女遙遙寫真集經溣美女2009寫真倉井空寫真集正妹桌面正妹桌布正妹時鐘av999免費影片250av女優免費影片日本h小遊戲下載區日本ol絲襪美腿日本車展美女日本黃色漫畫日本黃色影片日本護士踢小弟弟影片日本護士圖片日本貼圖網站日本賽車絲襪美女日本賽車女郎寫真美女 視訊美女 視訊a片下載台灣情kiss色網aa的滿18歲影片微風成人情色 網免費avi影片下載免費看成人片080苗栗人聊天室網愛聊天a片免費看台灣成人網硬弟弟論壇免費視訊173liveshow0401成人吉澤明步更衣室自拍片曖曖成人影院性愛早餐性愛時間長短論壇性愛享受

    于呈均名 said...

    you have a very successful business............................................................

    佩GailBohanan1蓉 said...

    愛情是一種發明,需要不斷改良。只是,這種發明和其他發明不一樣,它沒有專利權,隨時會被人搶走。............................................................

    BryannaR22369 said...

    微風成人片 a視訊 一夜情情色聊天室 免費視訊 視訊影音交友 av女優寫真集 性感圖片 影片免費觀賞 偷拍影片 ut男女聊天室 如何做愛愛 情趣美女真 做愛18招 少女裸睡故事 免費色情片影城 成人免費a片 情色成人電影 線上免費色情影片 一夜情留言板 aio交友 名模寫真 玩美女影片 情色美女 辣妹按摩影片 人妻線上免費影片欣賞 聊天室 視訊聊天 ut a圖 女寫真 85cc 免費影城 貼圖區 78論壇 線上漫畫777 色貼圖片 台北援交妹留言版 性感情人趣味 鋼管秀影片 avdvd影片 洪爺影城 大奶頭美女 sex貼圖區 a片免費下載 日本巨乳av女優 免費性卡通影片觀賞 後宮電影院 限制級 偷拍0204 性愛罐頭影片 比基尼走光

    Kath黃rinA俊宇 said...

    一沙一世界,一花一天堂,掌中握無限,剎那即永恆......................................................................