Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Wednesday, March 5, 2008

    SPR: Suruhanjaya Pelikkan Rakyat

    SPR sekali lagi melakukan kejutan (kali kedua selepas apa yang berlaku semasa penamaan calon). Pembatalan penggunaan dakwat dengan nilai jutaan ringgit yang diimport dari India mendatangkan kemusykilan dan sejuta keraguan. Beberapa persoalan perlu diajukan kepada SPR:

    1. Kenapa SPR secara tiba-tiba membatalkan penggunaan dakwat dalam tempoh 3 hari sebelum pengundian? Dan kenapa pada 4 Mac baru timbul persoalan yang memerlukan peraturan digubal bagi membenarkan penggunaan dakwat ini?
    2. Apakah SPR tidak mengkaji terlebih dahulu risiko-risiko yang bakal berlaku jika menggunakan dakwat semasa mengundi? Hanya selepas tidak sampai seminggu barulah mereka baru sahaja tersedar.. Itupun selepas terjadi kes seperti yang didakwa. Saya pasti SPR sebagai sebuah suruhanjaya yang dilantik dari kalangan mereka yang berpengalaman sudah pasti memikirkan soal ini. Jika tidak mereka tidak akan mengimport khas dakwat kekal tersebut yang dikatakan berbeza dengan dakwat biasa. Jika andaian saya ini tidak benar maka samalah mereka ini dengan orang-orang yang tidak berpelajaran di kampung.
    3. Kenapa SPR dan pihak polis tidak menjelaskan secara kukuh dan nyata bukti atau kes yang menunjukkan terdapat pihak yang membeli dakwat untuk mengelirukan pengundi? Hanya kenyataan secara umum dilemparkan sehingga ia menimbulkan seribu tanda tanya kepada masyarakat. Setiap pemimpin politik pula hanya mengetahuinya melalui media tanpa diadakan satu sesi khas yang menerangkan secara terperinci berkaitan hal ini.
    4. Bagaimana dengan status dakwat tersebut? Jika ia sudah dibeli maka ia satu lagi pemborosan dan pembaziran paling tidak patut yang sudah dilakukan dengan wang rakyat. Saya boleh katakan ini satu tindakan 'biadap' yang dilakukan terhadap hak rakyat.
    5. Adakah masyarakat kita ini suka mencuba sesuatu dahulu sebelum mengetahui kesannya? Sudah berulang-kali hal ini berlaku termasuklah soal berkaitan penggunaan bahasa Inggeris dalam Sains dan Matematik dan beberapa kes lagi.
    6. Adakah tindakan ini membenarkan beberapa kenyataan bahawa terdapat campurtangan luar yang cuba mencabul kebebasan PRU ke 12 ini? Selepas beberapa kes yang berlaku dan yang terbaru isu ini maka ia hampir-hampir membenarkan kenyataan tersebut.

    Banyak lagi persoalan-persoalan yang boleh dilemparkan kepada SPR selaku badan yang bertanggungjawab mengendalikan pilihanraya di Malaysia. Kreadibiliti mereka di mata rakyat sudah tercalar. Apabila badan yang mengendalikan pelihanraya ini sendiripun sudah diragui ditambah dengan apa yang berlaku dalam tempoh dua minggu ini maka apa gunanya kita menyertai pilihanraya. Kerajaan sementara (yang sepatutnya ada sekarang) perlu bertanggungjawab kerana secara tergesa-gesa menggubal peraturan di Parlimen bagi membolehkan Pengerusi SPR sekarang melanjutkan tempoh perkhidmatannya.

    No comments: