Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Wednesday, September 30, 2009

    Zionisme dan Globalisme


    Semalam topik perbincangan usrah yang saya kendalikan adalah berkenaan politik dan strategi global. Saya tugaskan Fahmi Salleh (Bendahari PMIUM) membuat pembentangan bedah buku karangan Henry Ford, The International Jew bagi memastikan perbicangan kami ada landasan dan pemfokusan. Perbincangan lebih menjurus kepada strategi yang digunakan Yahudi bagi mencapai matlamat mereka terutamanya pemfokusan kepada The Protocols of the Elders of Zion. Siapa penulis buku ini? Henry Ford yang merupakan pengasas Ford Motor Company adalah seorang tokoh industri terkenal, antara manusia terkaya di zamannya dan sangat terkenal selepas kejayaan Model T dengan reka bentuk moden, mudah serta murah dan dipasarkan secara besar-besaran di Amerika. Dia membawa fenomena kepada industri automobil global dan juga membentuk fenomena antisemitisme selepas keluarnya buku ini. Pandangannya berkenaan ekomoni dan industrialisasi sangat menarik tetapi yang lebih menarik ialah pendedahannya berkenaan perancangan global Yahudi menguasai pelbagai bidang dari media, politik sehingga hiburan.

    Kami tidak melihatnya secara pesimis dan skeptik dan seharusnya pembaca yang membaca karangan ini serta ratusan lagi karya sebegini yang sudah dijual ke pelusuk dunia tidak patut hanya memberi respon marah, kecewa dan sebagainya. Pembacaan bukan hanya membabitkan satu proses, mata melihat ditafsirkan oleh minda dan makna-makna yang tertulis itu difahami. Pembacaan seharusnya membabitkan pelbagai proses dari pemahaman, perbandingan, analisa dan seterusnya kesimpulan. Buku hanya maklumat yang menghimpunkan frasa-frasa perkataan tetapi akan menjadi ilmu apabila ditafsir akal. Kerana itu buku yang sama boleh ditafsirkan dengan pandangan yang pelbagai. Kenyataan Henry Ford perlu dihitung dua-tiga lapis. Kenapa beliau keluarkan buku ini sedangkan beliau sibuk dengan perniagaan? Apa yang mendesaknya? Apa manfaat? Dan apa yang seharusnya dilakukan oleh pembaca? Banyak analisis yang boleh dibuat tetapi rumusan dari bedah buku tersebut adalah segala strategi yang telah mereka rangka pada beberapa abad lepas telah berjaya dicapai dengan sangat berjaya. Protokol lapuk ini sudah tidak diperlukan bahkan mungkin sudah diperbaharui bagi kesesuaian masa dan keadaan kini. Matlamat mungkin boleh diketahui tetapi strategi semasa perlu dirahsiakan. Bahkan strategi ini tidak perlu dirancang rapi lagi kerana yang menggerakkannya adalah seluruh umat manusia dan ia diterima secara menyeluruh kini. Timbul banyak persoalan menjerat apabila dianalisis menurut perspektif Islam dan situasi umat Islam semasa. Dengan perpecahan di antara umat Islam yang masih berlaku bahkan makin menjarak, krisis identiti kerana tidak mengenal Islam yang sebenar dan banyal lagi sebenarnya memberi cabaran sangat besar kepada umat Islam kini. Kita berada betul-betul di bawah, diinjak dan diperlakukan dengan pelbagai kaedah sama ada disedari atau tidak, dalam bentuk kesusahan yang menimbulkan kemarahan atau keselesaan yang melekakan. Bagaimana strategi untuk mengukuhkan kembali Islam dapat dicapai jika anak muda masih berbalah sama ada perlu atau tidak bacaan doa selepas solat? Kita kurang kefahaman tentang aulawiyyat dalam gerakan.

    Era kini adalah fasa setiap komuniti, bangsa, organisasi dan negara mengukuh dan memperkasakan diri sendiri. Adakah ini bercanggah dengan konsep globalisasi ? Semestinya ya. Saya sempat menelaah buku John Ralston Saul, The Collapse of Globalism yang saya beli dengan potongan 70% di Megamall Kuantan. Buku yang tak mendapat tempat dan diletakkan di rak buku lama ini seolah-olah menggambarkan ideanya diketepikan dan tidak mendapat tempat. Namun apabila Democratic dan Republikan di Amerika masing-masing cuba menonjolkan siapa lebih nasionalis, Sepanyol campur tangan menghalang pengambil alihan syarikat utiliti elektrik oleh syarikat Perancis, European Union merangka dasar yang menguntungkan negara Eropah sahaja, Presiden Chaves giat memperkasakan kekuatan tentera Venezuela dan fenomena fobia kepada kebanjiran imigran di Eropah dan Australia menjadi gelombang,. maka menurut John, ia memperlihatkan kembalinya nasionalisme dan rasisme. Dan nampaknya The British East India Company, La Compagnie de l’Orient et de la Chine dan the Hudson Bay Company telah kembali dengan pakaian dan sektor baru.

    Ini juga adalah masa untuk umat Islam kembali mengukuhkan kedudukan. Apa yang perlu diperkukuhkan dahulu. Ada yang mengatakan ekonomi, politik, ilmu dan sebagainya. Saya melihat semua itu penting tetapi yang perlu diutamakan adalah diri setiap Muslim itu. Selepas diri dapat di’dekolonialisasi’ serta di’dewesternisasi’kan dan akidah dapat dikembalikan sebagai kerangka pemikiran, maka selepas itu ekonomi dan politik yang kini berada dalam sistem kerangka bukan Islam dapat diubah. Dan wasilahnya ialah pendidikan serta tarbiyyah yang seharusnya bukan dari acuan atau pengaruh Barat.

    No comments: