Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Friday, June 6, 2008

    KENYATAAN AKHBAR KOMUNITI MAHASISWA KERINCHI (KMK) MENGENAI ISU KENAIKAN HARGA MINYAK
    Tarikh: 05 Jun 2008


    KENAIKAN harga minyak sebanyak 40% yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini mengejutkan semua pihak. Walaupun ura-ura kenaikan itu sudah kedengaran sebelum pilihanraya, namun ia tidak dijangka setinggi itu.

    Oleh itu Komuniti Mahasiswa Kerinchi (KMK) menganggap pihak kerajaan sengaja menyimbah petrol ke atas bara kemarahan rakyat yang masih belum padam sejak tsunami 8 Mac lalu.

    Alasan kerajaan menaikkan harga minyak untuk mengurangkan kos subsidi tidak dapat diterima oleh rakyat. Ini kerana KMK merasakan kerajaan lebih gemar membiayai pampasan projek tergendala daripada mengutamakan kebajikan rakyat. Cara hidup dan polisi bermewah-mewah kerajaan dalam keadaan rakyat menanggung inflasi dan dibebankan lagi dengan kenaikan harga minyak ini dilihat sangat tidak wajar dan tidak boleh diterima akal.

    Atas asas itu juga KMK mempersoalkan kewajaran kerajaan menarik subsidi untuk rakyat. Ini kerana Perdana Menteri dan Jemaah Menteri adalah golongan yang paling banyak menerima subsidi daripada duit rakyat. Ketika kerajaan menaikkan harga minyak dalam masa yang sama mereka mengekalkan subsidi rumah, kenderaan, pengangkutan, keraian dan pelbagai lagi yang dinikmati pemimpin kerajaan atas nama elaun yang berjumlah puluhan juta setahun.

    Kenapa peruntukan untuk rakyat dinamakan subsidi, tetapi untuk pemimpin negara dinamakan elaun dan ia terus dikekalkan? Kenapa kerajaan masih berkeras untuk menaikkan harga minyak ketika jurang kaya miskin di negara ini semakin menjarak? KMK menyeru kerajaan agar segera berhenti dari terus membohongi rakyat. Subsidi adalah hak rakyat dan kerajaan bertanggungjawab untuk menjaga kebajikan mereka.

    Oleh itu KMK menyenaraikan beberapa tuntutan yang mesti dipenuhi oleh kerajaan berhubung isu ini:

    1. Menyeru Pak Lah keluar segera dari kediaman subsidi Sri Perdana dan menetap bersama rakyat di Flat Kampung Kerinchi. Ini bagi memastikan beliau turut serta menikmati hidup tanpa subsidi bersama rakyat. Begitu juga dengan Najib dan menteri kabinet yang lain.

    2. Meminta ditarik juga segala subsidi atas nama elaun yang diterima oleh Perdana Menteri dan menteri-menteri kabinet selama ini. Elaun ini perlu digunakan untuk menampung harga minyak sekarang.
    3. Sekiranya tuntutan ini dipandang remeh dan harga minyak tidak diturunkan, maka KMK menyeru agar Pak Lah bersama jemaah menterinya bersedia untuk dipecat oleh rakyat. Jangan menipu rakyat dengan istilah elaun dan subsidi.



    Mohd Nasaie Ismail
    Jurucakap Komuniti Mahasiswa Kerinchi (KMK),
    Kuala Lumpur.

    1 comment:

    Anak Muda Reform said...

    bile nasaie join mahasiswa kerinchi??wei balik turun demo minyak ...tak turun, putus kawan..