Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Monday, January 25, 2010

    PEMIMPIN MUDA DAN PEMIMPIN MASA DEPAN


    Ucapan tahniah ditujukan kepada Sdr. Nazree Yunus yang akhirnya memilih PKR sebagai parti untuk beliau bergelumang dalam bidang politik. (Kenapa gelumang biasanya disandarkan kepada politik?) Saya mengenali Nazree sewaktu di UM Nilam Puri. Ketika beliau menjadi Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UM di Kuala Lumpur, saya dipertanggungjawabkan memegang beberapa jawatan termasuk pengarah dalam beberapa program anjuran PMIUM. Begitu juga ketika beliau diundi memegang jawatan wakil fakulti di Akademi Islam merangkap exco terpinggir Majlis Perwakilan Mahasiswa UM, saya salah seorang ketua biro untuk wakil fakulti tersebut. Beliau seorang yang professional, berjiwa perunding dan diplomat. Era PMIUM di bawah kepimpinan Ust Muhd Ramadhan Fitri Elias dan Ust Hanid Baderun merupakan era konfrontasi antara PMIUM dengan pihak HEP mahupun KPT. Suasana tegang menyelubungi banyak waktu terutamanya sewaktu Pilihanraya Kampus. Zaman beliau merupakan zaman diplomasi, memperbanyakkan program-program dan dilaksanakan usaha-usaha berbaik dengan pihak yang berkonfrontasi sebelum itu. Selepas habis pengajian beliau bekerja dengan Dato’ Norza Zakaria (bekas exco pemuda UMNO yang dituduh rasuah)di INSKA. Ura-ura mengatakan beliau akan masuk UMNO namun meleset apabila menggantikan Ezam Mohd Noor selaku Pengerusi Gerak. Selaku bekas pemimpin mahasiswa, beliau mempunyai nama dan ketokohan tersendiri. Diharapkan dengan pengalaman di kampus dan di dua NGO sebelum ini mampu menjadi bekal untuk diadaptasi dalam dunia politik sebenar yang lebih mencabar. Politik apatahlagi politik PKR yang masih muda mempunyai cabaran yang bukan sedikit. Ia sangat kompleks sekompleks sejarah penubuhan parti itu sendiri. Beliau kini tidak lagi boleh menjadi sekadar seorang diplomat yang lembut tetapi perlu dilihat garang, bijaksana dan licik. Perwatakan ini penting untuk dilihat sebagai memaparkan kelahiran salah seorang pemimpin masa depan PKR.

    Selamat berjuang juga kepada adik-adik kampus khususnya di UM dan beberapa kampus lain yang berhadapan dengan proses pilihanraya kampus. Ini kali pertama UM menggunakan e-voting iaitu pengundian secara berkomputer dan lokasinya masih dilaksanakan di kolej kediaman. Satu polisi yang sudah lama kami tentang sejak bertahun dahulu. Dari aduan yang diterima sistem ini sangat lemah dan tidak mampu dilihat telus. Ia mampu direka untuk memberi kemenangan automatik kepada sesiapa yang dikehendaki. Ini juga mewajarkan para aktivis mahasiswa untuk terus komited dalam memperjuangkan keadilan yang dihajati. Pengalaman di kampus merupakan pengalaman yang tidak dapat didapati di mana-mana apatahlagi bagi sesiapa yang bergelumang dengan dunia aktivisme mahasiswa. Ia mengajar kita pelbagai aspek, dari pengorganisasian, politik, dakwah, perhubungan dan peningkatan keilmuan. Bahkan sangat sayang bagi sesiapa yang sudah ada kesempatan hidup di dunia kampus yang ideal ini tidak mengambil kesempatan untuk turut bergelumung dengan aktiviti kampus. Kuliah dan buku satu hal, pengalaman satu hal yang lain. Adunan ini melahirkan seorang ilmuan yang berjiwa kental. Tokoh-tokoh politik dan pemimpin masyarakat lahir dari rahim pengalaman gerakan kampus ini. Harapnya adik-adik yang sanggup bersengkang mata hingga ke subuh, ditahan polis, diugut, bergerak kerja dengan pelbagai strategi dan sebagainya tidak luntur apabila bergraduasi kelak (walaupun data menunjukkan sebaliknya). Semangat ini bahkan perlu dinyalakan lagi apabila melangkah keluar ke alam kampus kelak.

    1 comment:

    De Wiam said...

    The flexibility connected with GRP and the expense achievement of its composite components furthermore make it the extremely expense-powerful remedy
    asikqq
    dewaqq
    sumoqq
    interqq
    pionpoker
    pelangiqq
    hobiqq
    paito warna
    data sydney update
    data hk