Twitter Updates

    follow me on Twitter

    Sunday, September 23, 2007

    KEPINCANGAN MAHASISWA KINI

    Mahasiswa seringkali diistilahkan sebagai golongan cerdik pandai yang memerah keringat dimedan ilmu. Golongan ini, sememangnya mendapat kedudukan istimewa dalam masyarakat . Pada pundak mereka tergalas impian dan harapan dalam mencorak kepimpinan Negara pada masa hadapan seterusnya menjadi agen perubahan dalam masyarakat. Acapkali kedengaran kelantangan mahasiswa bersuara dalam mencanang ilmu dan buah fikiran seringkali mencuri tumpuan umum sekaligus menggambarkan gahnya status yang diberikan kepada golongan intelektual ini. Hakikatnya itu hanya dahulu dan realiti sekarang adalah sebaliknya. Gahnya status mahasiswa hanya terletak pada nama. Mahasiswa pada hari ini disifatkan sebagai lesu dan kehilangan arah. Mahasiswa pada hari ini berdepan dengan pelbagai permasalahan dan kontrovesi yang tidak berkesudahan. Paling menyedihkan apabila kepincangan ini seringkali dikaitkan dengan pelajar- pelajar Melayu berbanding dengan bangsa lain. Secara tidak langsung polemik yang tercetus ini mengundang kebimbangan dan perdebatan dikalangan golongan cendekiawan.

    Golongan mahasiswa kini dilihat semakin kurang daya kepimpinan, tahap keilmuan dan tidak dapat memenuhi kehendak pasaran. Sebaliknya kebejatan gejala social yang menghambat golongan remaja dewasa ini turut melibatkan golongan 'cerdik pandai' ini. Mahasiswa hari ini lebih banyak bertumpu kepada hiburan yang melampau menggambarkan seolah- olah budaya hadonisme ini semakin menjalar di kampus- kampus. Konsert, pesta dan fiesta semakin mencuri perhatian golongan ini berbanding dengan program- program yang melambangkan kentelektualan. Budaya ilmu dikalangan mahasiswa semakin lenyap. Sedangkan mereka seharusnya menyangjung tinggi nilai dan budaya ilmu. Diskusi ilmiah, perdebatan, forum dan ulasan buku bukan lagi aktiviti ilmiah yang menjadi aktiviti 'favourite' dikalangan mahasiswa. Kalaupun ada yang menghadirinya hanyalah sebilangan kecil. Budaya ilmu ini dipupuk apabila seseorang mahasiswa merasai kenikmatan belajar. Kalau mereka tidak rasa kenikmatan itu sebaliknya sekadar memaksa diri untuk mendapatkan sijil bagi mencari kerja, kemungkinan berlaku pencapaian rendah adalah lebih besar.

    Selain itu, kegagalan mereka menempatkan diri dalam pasaran pekerjaan seringkali dikaitkan dengan kurangnya kepimpinan dalam diri. Kalau dahulunya golongan ini seringkali mendapat keutamaan bagi mengisi kekurangan dalam sektor pekerjaan tetapi pada hari ini mereka terpaksa berhempas pulas bersaing dengan golongan yang berpendidikan rendah daripada mereka. Meskipun saban tahun berpuluh- puluh ribu graduan dilahirkan di IPT dalam dan negara namun mereka masih belum dapat memenuhi keperluan pasaran dan secara tidak langsung menambahkan angka graduan menganggur. Mahasiswa hari ini meskipun banyak dari segi kuantitinya namun dari sudut kualitinya seolah- olah di tahap yang sama. Justeru, ilmu kepemimpinan perlu dilengkapi supaya kelak mereka akan dilihat lebih istimewa dan memiliki kelebihan berbanding mahasiswa yang lain. seterusnya menjadi pemimpin yang berkaliber dan berkarisma. Ini secara langsung menggambarkan betapa pentingnya generasi muda yang merupakan pewaris pemerintahan negara dan kemestian agar mereka dibentuk melalui proses kepemimpinan. Pelajar perlu melengkapkan diri dengan kemahiran lain agar dapat menghadapi persaingan dunia luar yang lebih mencabar.Mahasiswa perlu memiliki ketrampilan, sahsiah dan jati diri cemerlang agar aspirasi negara untuk melahirkan generasi pelapis kepimpinan negara terlaksana.

    Mahasiswa dilengkapi dengan prasarana, alat bantu, dan persekitaran yang menyuburkan budaya ilmu dan kegiatan keintelektualan mereka. Budaya membaca, menyelidik, berdiskusi, menyatakan pandangan, berhujah, menulis, dan pelbagai lagi kegiatan keilmuan dan keintelektualan menjadi budaya yang hidup subur di kalangan mahasiswa. Budaya inilah yang telah membentuk jati diri, karektor, dan peribadi mahasiswa yang unggul dan seimbang. Mahasiswa mempunyai tanggungjawab terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat, persekitaran, ilmu yang dipelajari, negara, bahkan dunia secara amnya. Tanggungjawab dan kewajipan ini adalah amanah yang mesti ditunaikan. Hanya mahasiswa yang memiliki jiwa besar, berfikiran matang dan berpandangan jauh mampu menyempurnakan tanggungjawab mereka dengan baik.

    AR-RUSYDAN..

    No comments: